هواصنعت گلستان

هواصنعت گلستان

انواع کمپرسور هوا

 کمپرسورها از نظر فرایند متراکم سازی به دو دسته :  کمپرسورهای جابجایی مثبت (Displacement Positive( (Dynamic Compressor )  وکمپرسور هایدینامیکی  تقسیم می شوند .

در کمپرسورهای جابجایی مثبت با کاهش حجم هوا ، فشار هوا افزایش پیدا می کند  کمپرسورهای پیستونی و اسکرو از متداول ترین نوع این کمپرسورها می باشند .  رابطه قانون گازهای کامل : Constant=T/PV در مورد این کمپرسورها صادق می باشد .  در کمپرسورهای سانتریفیوژ با دادن شتاب به ذرات هوا و سپس برخورد این ذرات با diffuser انرژی جنبشی به انرژی پتانسیل یا همان فشار تبدیل می شود.

کمپرسورهای پیستونی Compressor Piston  کمپرسورهای پیستونی قدیمی ترین و متداول ترین نوع کمپرسورهای جابجایی مثبت بشمار می روند . این کمپرسورها بیشتر در فشارهای باالی 13 بار تا 350 بار با ظرفیت های کم مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این کمپرسورها در فشارهای زیر 13 بار تنها در حجم های کم زیر 5.1 متر مکعب در دقیقه متداول می باشد . oil free , oil injected انواع در پیستونی کمپرسورهای  موجود می باشند . بدلیل استفاده از قطعات متحرک بیشتر از نوع کمپرسورهای اسکرو ، این کمپرسورها از سر و صدای باالتر و هزینه های تعمیراتی بیشتر نسبت به اسکرو دارا می باشند .

کمپرسورهای اسکرو Compressor Screw  این نوع کمپرسورها از متداول ترین نوع کمپرسورهای هوا در صنایع می باشند. در این نوع کمپرسور، هوا درون یک مارپیچ حلزونی فشرده می شود . این نوع کمپرسورها بدلیل دور پایین 1500و3000 دور در ثانیه و هزینه نگهداری بسیار کمتر نسبت به کمپرسورهای سانتریفیوژ در حجم های زیر 120 متر مکعب در دقیقه و فشار تا 13 بار توصیه می شوند. این نوع کمپرسورها در 2 نوع روغنی و free oil موجود می باشند که بسته به نوع کاربرد هوا در صنایع ، از هر کدام استفاده می شود. بطور مثال کمپرسورهای free oil به دلیل حذف روغن از چرخه تراکم برای صنایع دارویی و غذایی و الکترونیک و حساس به روغن کاربرد دارند.در کمپرسور اسکرو روغنی هوا با روغن در واحد هواساز مخلوط و فشرده می شوند

کمپرسورهای اسکروCompressor Screw  روغن در separator oil جدا شده و پس از خنک شدن و فیلتراسیون به چرخه تراکم باز می گردد . هوا خروجی از separator oil در cooler after توسط اب یا هوا خنک می شود . حداقل میزان روغن در هوای خروجی در بهترین شرایط 3ppm می باشد که با مرور زمان تا 30 ppm نیز افزایش می یابد .  در کمپرسورهای free oil با خذف روغن از چرخه تراکم و با استفاده از 2 المنت هواساز، هوا تا میزان 10 بار فشرده می شود. در این نوع کمپرسورها separator oil وجود ندارد و روغن تنها در پوسته و داخل چرخدنده ها وجود دارد. این نوع کمپرسورها در 2 نوع اب خنک و هوا خنک ساخته می شوند. در کمپرسورهای free oil ، اسکروها مانند کمپرسورهای روغنی با هم درگیر نبوده و با clearance بسیار کمی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. کمپرسورهای free oil به جای یک المنت از 2 المنت pressure high & pressure low استفاده می کنند. هوا در المنت اول تا فشار 5.2 بار فشرده شده و سپس در intercooler خنک می شود. سپس وارد HP المنت شده و تا فشار 10 بار فشرده می شود و در cooler After خنک شده و خارج می گردد.

کمپرسورهای دینامیکی  این نوع کمپرسورها بیشتر در صنایع نفت و پتروشیمی که احتیاج به هوای فشرده باظرفیت های باال و فشارهای متوسط دارند بکار گرفته می شوند. شرایط نگهداری و راه اندازی این نوع کمپرسورها بدلیل دور زیاد در حدود 30000 دور در دقیقه، بسیار مشکل می باشد. این نوع کمپرسورها برعکس کمپرسورهای اسکرو نسبت به شرایط اب و هوایی نظیر دما و ارتفاع حساس بوده و تغییرات در میزان هوادهی این کمپرسورها در زمستان و تابستان محسوس می باشد. در صورتیکه در اسکرو این میزان ثابت می باشد . از کمپرسورهای سانتریفیوژ در فشارهای تا 13 بار و دبی 90 تا450 متر مکعب بر دقیقه استفاده می شود

2 بهمن 1396