هواصنعت گلستان

هواصنعت گلستان

کمپرسور های اسکرو یا پیچشی

 461011bcaf5b5e723e897c33f049f169_XL کمپرسور های پیچشی (اسکرو)

نوع دیگری از کمپرسور های معمول در صنایع کمپرسور های نوع پیچشی هستند که عمل تراکم در آنها توسط چرخش یک یا دو یا چند قطعه پیچ مانند انجام می شود.

کمپرسور های پیچشی مانند کمپرسور های رفت و برگشتی از انواع کمپرسور های جابجایی مثبت هستند یعنی کمپرسور های که با محبوس کردن گاز ورودی و کاهش حجم آن توسط یک عضو متراکم کننده سبب افزایش فشار گاز می شوند.

در کمپرسور های رفت و برگشتی این عضو متراکم کننده پیستون نامیده میشود اما در کمپرسور های پیچشی عضو متراکم کننده مار پیچی به نام maleاست در واقع کا مار پیچ maleدر کمپرسور های پیچشی دقیقا مشابه وظیفه پیستون در کمپرسور های رغت و برگشتی است روی مارپیچه maleچند بر آمدگی به صورت مارپیچ وجود دارد که مانند مارپیچ دستگاه چرخ گوشت با چرخش مارپیچه حرکت رو به جلویی را برای گاز تداعی می کنند .ظرف حاوی گاز در کمپرسور های پیچشی مارپیچی است به نام femaleکه وظایف آنه عینا مشابه هم است و هر دو نقش ظرفی را بازی می کنند که گاز درون آنها قرار گرفته و متراکم می شود .در این کمپرسور ها ابتدا گاز ورودی کل حجم یک شیار مارپیچه femaleرا در بر میگیرد با پرخش محرک که یک موتور الکتریکی و یا یک موتور توربین است حرکت چرخش maleمارپیچه femaleنیز که با آن در گیر است به چرخش در می اید .بر آمدگی های روی مارپیچ male به تناوب درون شیار های مارپیچه female حرکت می کنند و به تدریج گاز محبوس شده موجود در شیار ها به جلو رانده شده و فشار گاز افزایش می یابد .در واقع عمل تراکم در این کمپرسور ها به دلیل منتقل کردن گاز از یک فضای کم تراکم فشار به فضای پر فشار انجام میگیرد.

هر کدام از شیار های مارپیچه femaleبه ترتیب با چرخش گاز موجود در خود را درون مجرای خروجی تخلیه کرده و مجددا از گاز کم فشار پر می شوند و این سیکل به تناوب تکرار می شود .

انواع کمپرسور های اسکرو 

دسته بندی های متفاوتی برای کمپرسور های پیچشی ذکر شده که از آن میان می توان به تقسیم بندی بر اساس تعداد مارپیچ ها اشاره کرد .برخی از سازندگان اساس تقسیم بندی کمپرسور ها را بر اساس تعداد مارپیچ ها که معمولا 1 تا 2 است می دانند .

از نظر دیگر کمپرسور های اسکرو به نوع oil inject وoil freeتقسیم میشوند .در کمپرسور های oil inject روغن به صورت لایه ای که بین شیار ها و بدنه قرار میگیرد .این روغن کاری باعث کم کردن اصطحکاک بین مارپیچ ها و همچنین کاهش نشتی گاز می شود . البته ضعف این روش در آن است که در این کمپرسور ها گاز خروجی حاوی روغن بوده و برای برخی فرایند ها این روغن می تواند مشکل ساز باشد . علاوه بر این در این کمپرسور ها روغن آب بندی به عنوان جذب کننده گرمای گاز فشرده نیز عمل می کند و تا حدی عملیات خنک سازی در آن انجام می پذیرد.

در فرایند هایی که امکان استفاده از روغن در کمپرسور وجود ندارد از کمپرسور های oil free استفاده میشود. در این کمپرسور ها عملیات روغن کاری وجود ندارد .به همین دلیل امکان نشتی و بر گشت گاز در طول مارپیچ ها بیشتر میشود .برای رفع این مشکل و همچنین کم کردن اصطحکاک از پوشش های خاص نظیر تفلون بر روی مار پیچ ها استفاده میشود .

به دلیل مشکلات خاص این نوع کمپرسور ها سازندگان همواره به دنبال راه حلی برای این مشکل بوده اند تا از مزایای روغن کاری استفاده کنند و هم کمپرسور های سازگار با تمام فرایند ها یسازند .

طی سال های اخیر نسل جدیدی از کمپرسور ها وارد بازار شد که در آن روغن برای آب بندی استفاده می شود اما در خروجی گاز ذرات روغن را با استفاده از یک بستر کاتالیستی به آب و دی اکسید کربن تبدیل می کنند .به این ترتیب در فرایند هایی همچون صنایع غذایی و دارویی که نیازمند گاز پر فشار بدون روغن هستند از کمپرسور های با این امکانات بهره میگیرند .

17 آذر 1396